Kako pridobimo voljo, da naredimo kar si želimo



Še zadnji blog iz sklopa navad za nekaj časa. Zagotovo pride še kakšen blog na temo slabih navad, čeprav so te zelo specifične za vsakega posameznika. V tem blogu sem se posvetila dvema navada, ki ju moramo imeti in so praktično podlaga za to, da nam gre v življenju malo lažje, to sta temeljna navada in navada uspeha. Moja temeljna navada, ki jo imam je zagotovo telovadba, ki jo obožujem. Traja pa kar nekaj časa, preden se ti takšna navada dokončno usede v možganih in se potreba po njej vzbudi samodejno. Zagotovo več časa, kot za kakšno lažjo navado, kot je zame brskanje po Instagramu.

Temeljna navada
Vsi vemo, da z enim korakom nikoli ne pridemo na končni cilj, ampak potrebujemo ogromno majhnih korakov. Ravno temeljna navada so ti majhni koraki, ki vodijo najprej do majhnih zmag in na dolgi rok do večjega cilja. Pri postavljanju velikih ciljev se vedno poudarja, da moraš imeti več manjših ciljev, da moraš stremeti k tistim majhnim uspehom, ker če  si zastaviš samo končni cilj, ki je zelo visok je velika verjetnost, da boš obupal, ko bodo šle stvari narobe (priznajmo si – vedno pridejo težki trenutki, ko ne gre vse kot bi moralo). Če imaš te majhne zmage, pa pogledaš nazaj in vidiš do kje si prišel, kaj si dosegel in greš naprej. Majhne zmage namreč gradijo vzorec, ki ljudi prepriča, da so dosegljivi tudi večji cilji. (Če sem pretekla 10km, bom pa tudi pol maraton.) Lepota majhnih zmag je tudi ta, da niso lepo razporejene, ampak pridejo same, včasih prej včasih kasneje. Okrog so posejane kot miniaturni eksperimenti, ki preverjajo teorije o odporu, priložnosti in razkrivajo ovire in vire, ki so bili pred tem neopazni.
Kar pa je bistvo temeljnih navad je, da ustvarjajo strukture, ki omogočijo, da se razcvetijo tudi druge navade in s tem sprožijo verižno reakcijo.  Poleg tega pa s temeljnimi navadami utrdimo vrednote, na katere bi sicer v trenutku negotovosti ali težavnega odločanja lahko pozabili.
Za grajenje temeljne navade si moraš za težavo, ki jo imaš in veš da bi ti, če jo odpraviš, spremenila življenje na bolje, postavljaš vedno nova vprašanja, dokler ne prideš problemu do dna. Ko se do konca poglobiš v težavo, ugotoviš, da problem ne tiči tam, kjer si mislil, ampak je vzrok, kar čisto drugje.

Primera temeljnih navad:

Telesna vadba
Katerikoli članek o dobrih navadah odpreš je vedno omenjena telesna vadba. Namreč vadba vedno prinese rezultate, na kratki in predvsem na daljši rok. Hkrati pa se vedno na koncu počutimo dobro, ker se sproščajo hormoni sreče. Tekači poznamo tako imenovani runner's high.  
Začetek telesne vadbe je verjetno pri vseh najtežji, predvsem zato, ker se nam to ne zdi tako pomembno, ker je potrebno prej vse ostalo narediti, pa ne da se nam, na koncu končaš izmučen preden se telovadbe sploh lotiš. Po mojem mnenju najlažji način, da začneš z redno vadbo in ne obupaš je , da si zjutraj vzameš 5 minut za preprosto telovadbo in ponavljaš, dokler ne postane rutina.
Zakaj je vadba tako pogosto omenjana kot temeljna navada? Ker na dolgi rok sproži še druge dobre navade – začnemo se bolj zdravi prehranjevati, začnemo boljše skrbeti zase, hkrati pa je pri vadbi tudi stalen napredek, vidimo in čutimo rezultate.

Dnevnik prehrane
Druga temeljna navada, ki se tudi potem razširi na druga področja je prehrana. Zakaj? Ker se za prehrano in našimi prehranjevalnimi navadami lahko skrivajo težave, za katere mogoče niti ne vemo, da jih imamo. Dovolj je že če si za en dan v tednu pišemo kaj smo tisti dan jedli. Po času ko to postane navada, opazimo različne vzorce, vidimo kje bi lahko boljše jedli, kaj sproža to da jemo določeno hrano, …




Navada uspeha
Ko govorimo o uspehu v življenju, lahko rečemo, da ima čisto vsak svojo definicijo uspeha. Vsi pa za uspeh potrebujemo temeljno navado, ki se ji reče moč volje. Navado, ki jo vsi poznamo in gre nekaterim boljše, drugim malo slabše. Trdnost človekove volje pa odraža samodisciplina, ki ima tudi večji vpliv kot intelektualnost.
Ko utrjujemo voljo, pretvarjamo samodisciplino v navado. Je pa volja kot mišica, če z njo vadimo je s časom vedno močnejša. Ampak ravno tako kot se pri telovadbi utrudi mišica po določenem času ali številu ponovitev, tako se utrudi tudi naša volja. Kaj to pomeni? Če na začetku opravljamo opravila, ki nam poberejo ogromno energije in volje (po možnosti nas spravijo v slabo voljo), potem preprosto ne bomo imeli ne energije, ne volje za opravila, ki jih načeloma z veseljem ali lahkoto opravljamo.
Kako krepimo voljo?
Da volja postane trdnejša, se moramo preprosto prisiliti, da počnemo stvari, ki jih želimo početi, pa čeprav smo utrujeni. Seveda je lažje narediti vse drugo, kot telovaditi, sploh po napornem dnevu. Takrat se je treba v to prisiliti, pa čeprav si vzameš samo 7 minut za preprosto in nenaporno telovadbo.
Kaj storiti v primeru, ko želiš odnehati?
Pripraviš se vnaprej na ta trenutek in točno veš kako boš odreagiral. Zamisliš si vse mogoče neprijetne situacije in kako bi odreagiral na njih in si to v možganih ponavljaš ali pa si jih zapišeš. Tako boš, ko se znajdeš v kritičnem trenutku ali ko zbranost popusti, ravnal iz navade. Lahko narediš tisto, kar možgani hočejo – greš po liniji najmanjšega odpora ali pa možgane naučiš, da se naučijo premagati kritično situacijo in gredo naprej. Vsi verjetno poznamo situacijo, ko smo preveč telovadili in nas je pričakal takšen musklfiber, da je bila samo misel na to, da moramo vstati moreča, pa kljub temu vstanemo in se začnemo premikati, pa čeprav počasi. Samo tisto začetno točko moramo premagati.
Trdna volja postane navada, ko si določeno dejanje ali delovanje izberemo vnaprej in potem izvršimo rutino, ko naletimo na kritično točko.

Krepitev trdne volje je naporna in velikokrat spolzi iz rok, ampak ko počasi napredujemo in si ne očitamo, ker nam je spodletelo, gre vse lažje in tudi volja pride. Moja volja niha od takrat, ko nimam težave z ničemer in se vsega lotim, do tega, da za nekatere stvari izgubim voljo in koncentracijo že po nekaj minutah. Ne glede na vse pa je pomembno, da se borimo naprej, dokler ne dosežemo tistega, kar si želimo.





osnovna literatura: C. Duhigg: Moč navade

Ni komentarjev